Lirik Deewani Mastani Menggetar Rasa Sempurna Cinta Sejati

Pertama kali saya dengar lagu ni, masa majlis persandingan Ruzaini & pasangan yang berkonsepkan bollywood. Saya tertarik dengan tarian daripada kumpulan penari Arisha . Boleh tengok video tarian mereka di artikel Tarian Bollywood Majlis Resepsi Ruzaini.  Jadi, bermula dari situ, gigih la mencari lagu asal Deewani Mastani dalam youtube. Hari-hari duk dengar sebab lenggok tarian dan lagu macam ada satu getaran rasa. Rasa misteri & indah.

Lirik-Deewani-Mastani-Menggetar-Rasa-Sempurna-Cinta-Sejati-2

Lirik Deewani Mastani Menggetar Rasa Sempurna Cinta Sejati

Rasa misteri sebab terasa macam ada kaitan dengan pejuang wanita zaman dahulukala dan cinta sejati pejuang ni. (Mungkin cerita berdasarkan sejarah dulu2 kot?) Walaupun tak tengok lagi filem Bajirao Mastani, saya dah jatuh hati dengan lagu, apalagi dengan jalan cerita kan? Pelik, kat Malaysia tak keluar lagi ke? Bukan ke dah ditayangkan sejak Disember 2015? Atau saya je terlepas tengok?

Secara ringkasnya yang saya tahu, Bajirao Mastani adalah filem berkenaan cinta seorang Raja pada isteri keduanya. Cerita selanjutnya, err tunggulah saya siap tengok filem ni ok? Haha.

Dan beberapa hari lepas, secara tak sengaja, terbuka video yang beserta lirik Deewani Mastani dalam bahasa Urdu kalau tak silap saya. Saya terpana saat terpandang nama Aali. Ok, boleh rujuk video tu di bawah ni ya.

Saya terpana dengan nama Aali sebab itu nama yang saya pernah rancangkan 2 tahun lepas untuk arwah anak saya. Sebenarnya nama Aali ni menjadi pilihan sebab maksud nama tu sendiri sangat hebat. Aali = mengagumkan, mulia, magnificent . Hasil dari getaran tu, mulanya macam biasa lah. Layan lagu dan ketagih dengar hari-hari.

Dan kebetulan harini, terbaca pula maksud setiap lirik bahasa urdu untuk lagu Deewani Mastani. Baca sekilas pandang hinggalah terhenti pada beberapa rangkap. Rangkap yang mampu menggetar rasa cinta pada cinta sejati. Apa yang hebat sangat? Hebat, indah, itu yang dapat saya gambarkan bila baca lirik lagu ni sendiri.

Dan pandanglah dari sudut rohani bukan duniawi. Bukan cinta duniawi yang saya cuba sampaikan. Tapi cinta sejati yang atas sana. Hihi. Patutlah, 1st dengar lagu ni dah rasa something special walaupun tak faham lagi maksudnya.

Dan rasa cinta ni akan difahami jika anda sudah kenal siapa diri anda yang sebenar. Dan kemudian, anda akan mengenali tuhanmu yang sebenar-benarnya.

Maksud Lirik Lagu Deewani Mastani :

Nabhatun aali apsara (The fairy that has come from the clouds)

Nabhatun aali apsara (The fairy that has come from the clouds)

Asi sundara saaj sajpura (Such beauty with all the ornaments)

Aali aali aali ( She’s coming)

Aali ga aali( She came )

Kesa madhi maandla gajra (With a festoon in her hair)

Lokachya nazara (With the eyes of the world)

khilya tichyavr.. (On her)

Aali aali aali (She’s coming)

Duniyachi pyaari tu (You’re beloved to the world)

Agrani harni ga (O deer-like woman)

Agrani sundara aa….(O beautiful woman)

Aali ga aali (You have came)

Aali ga aali (You have came)

Oh Maharani aali (Oh Queen has arrived)

Aga ga ga ga ga ga   

Ok, kat sini start getaran rasa, lirik ni mendalam maksudnya:

Nazar jo teri laagi main deewani ho gayi (When your sight touches me, I fall crazy in your love)

Deewani haan deewani, deewani ho gayi (I became crazy. Yes crazy, i became crazy about you)

Mash’hoor mere ishq ki kahaani ho gayi (The story of my love became famous)

Jo jag ne na maani toh maine bhi thaani (When world didn’t agree, I had decided)

Kahaan thi main dekho kahaan chali aayi..(And see, where I was, and where I come today)

Kehte hain ye deewani Mastani ho gayi (They say that Mastani has become crazy)

**Mash’hoor mere ishq ki kahani ho gayi (The story of my love has become famous)

Jo jag ne na maani toh maine bhi thaani (When world didn’t agree, I had decided)

Kahaan thi main dekho kahaan chali aayi…(And) see where I was, and where I come today)

Kehte hain ye deewani Mastani ho gayi  (They say that Mastani has become crazy)

Deewani haan deewani, deewani ho gayi  (I became crazy, became crazy (about you)**

Zakham aisa tune lagaya  (You gave me such a wound)**

Deewani, deewani, deewani, deewani ho gayi (That I went crazy, crazy, crazy…(about you)

Marham aisa tune lagaya (You applied such a balm)

Ruhaani, ruhaani, ruhaani, ruhaani ho gayi (I became all soulful, soulful, soulful…(about you)

Pehchaan mere ishq ki ab toh (The identity of my love is now you)

Pehchaan mere ishq ki ab toh (The identity of my love is now you)

Rawaani, rawaani, rawaani, rawaani ho gayi  (I became all soulful, soulful, soulful…(about you)

Ho.. mash’hoor mere ishq ki kahani ho gayi (The story of my love has become famous)

Kehte hain yeh deewani Mastani ho gayi  (They say that Mastani has become crazy)

Haan deewani, haan deewani, deewani ho gayi (That I went crazy, crazy, crazy…(about you)

Repeat 1x tanda **

Sab noor noor sa bikhra hai (Everywhere there is divine light spread)

Ek tu hi khayalon mein utra hai (And you alone have descended into the thoughts)

Bas jhoom jhoom jhoom jhoom jaata hai dil (That heart dances and dances)

Tu mastani hai..(You are Mastani…)

Tu deewani hai…(You are crazy)

Paakeezah hasti hain teri   (Your personality is pious)

Tu noorani hai…(You are divine)

Sab noor noor sa bikhra hai (Everywhere there is divine light spread)

Ek tu hi khayaalon mein utra hai (And you alone have descended into my thoughts)

Kenali dirimu dan kamu akan mengenali tuhanmu. Ini cerita cinta sejati yang saya cuba sampaikan. Perhatikan tulisan bold terutamanya..

Baca Juga Artikel Lirik Lagu Fazura Dan Ridho Ini Mantap Sangat!

Respons Pembaca

berkata tentang ini

No Responses

Leave a Reply